همراه 09129539655  تلفن : 88894374 - 88908224 (021)
سبد خرید
سبد خرید شما خالی است!

مقدمه ای بر عکاسی از مواد غذایی

مقدمه ای بر عکاسی از مواد غذایی
ممکنه عکاسی از مواد غذایی مثل عکاسی از مناظر و یا پرتره خیلی محبوب و جا افتاده نباشه اما مزایای بیشتری نسبت به آنها دارد.همه ی ما روزانه در تلاش هستیم تا مواد غذایی تهیه کنیم آنها را میخریم و مصرف کننده شان می باشیم ، پس بنابراین برای پیدا کردن سوژه دیگر نیازی به زحمت زیادی نمی باشید.ب
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

مقدمه ای بر عکاسی از مواد غذایی

ممکنه عکاسی از مواد غذایی مثل عکاسی از مناظر و یا پرتره خیلی محبوب و جا افتاده نباشه اما مزایای بیشتری نسبت به آنها دارد.همه ی ما روزانه در تلاش هستیم تا مواد غذایی تهیه کنیم آنها را میخریم و مصرف کننده شان می باشیم ، پس بنابراین برای پیدا کردن سوژه دیگر نیازی به زحمت زیادی نمی باشید.برای این نوع عکاسی دیگر لازم نیست تا زمان زیادی را در محیط های بیرون بگذرانید و یا نگران شرایط اقلیمی باشید.یعنی به راحتی و بدون دغدغه ی در نظر گرفتن آب و هوا میتوانید در خانه تان بمانید و عکس های متفاوتی بگیرید.

چه موادی تهیه کنیم

                                            

عکاسی از مواد غذایی مستلزم تازگی و رسیده بودنشان است و مهم تر از همه اینکه عاری از هرگونه برند ، لک و یا کبودی باشند.جلوه دادن مواد غذایی مقابل دوربین مثل عکسبرداری از انسانها باید کاملا بی نقص باشد و تصاویر حالتی محسوس داشته باشند. طبیعتا هر عکاس در دوره فعالیت خود از غذاها نیز عکس برداری می کند. نکته ای که در مورد عکس برداری از غذا باید بدانیم این است که عکس باید حس طعم و مزه غذا را به بیننده منتقل کند.

ابزار مورد نیاز

بسیاری از عکاسان حرفه ای مواد غذایی برای کیفیت بیشتر تصاویر و عمق میدان سطحی و انعطاف پذیری بیشتر در عکاسیشان از دوربین های DSLR استفاده میکنند.یک لنز تله کوتاه بین 60 تا 105 میلیمتری میتواند برای این کار لنز ایده الی محسوب شود و برای عکاس این امکان را فراهم می آورد تا به سرعت میان تصاویر ماکرو کلوزآپ با عمق میدان محدود تناوب ایجاد کند.اگر میخواهید از یک میز غذا عکاسی کنید بهتر است تا از لنزهای کاربردی  Tilt-and-shift استفاده کنید ولی فراموش کنید که این لنزها بسیار گران تر ازاپتیک های معمولی هستند.

                                                

اینکه از نورهای طبیعی و یا مصنوعی استفاده میکنید نورهای منتشر کننده و منعکس کننده به طرز فوق العاده ای در عکاسی از مواد کاربردی و مفید هستند.اگر تجهیزات خاصی برای این کار ندارید احتیاج به فراهم کردن آن نیست.برای انتشار نور میتوانید پارچه ای را به پنجره بکشید .در اینصورت دیوارها و سقف هم نقش منعکس کننده ها را ایفا خواهند کرد. نور طبیعی، مخصوصا نوری که از پنجره وارد می شود مناسب ترین نور برای عکس برداری از غذاست. وقتی می خواهید از نور فلش استفاده کنید، مطمئن شوید نور به خوبی پراکنده و منتشر می شود تا بتوانید به یک نتیجه مشابه با عکس برداری در نور طبیعی دست پیدا کنید. نور مستقیم از یک فلش بسیار زننده و تند است و برای عکس های غذا اصلا مناسب نیست.

 

                   

                   

DSLR هایی با دید زنده و تایمر برای تست فوکوس و حفظ شفافیت میتوانند بسیار مفید باشند.

یک لنز ماکرو با فاصله ی کانونی 60-105 میلیمتری لنزی ایده ال برای عکاسی از غذا و مواد غذایی محسوب میشود.

                 

                 

بهترین نور برای عکاسی مواد غذایی نور طبیعی یا استفاده از رفلکتور است. به جای رفلکتور، می توانید از ورق های شفاف طلایی بهره بگیرید.

استفاده از اسپری های کوچک که علی رغم ارزان بودنشان بسیار کاربردی هستند.قطرات ریز آبی که با این اسپری روی میوه ها می پاشید تفاوت بسیار بزرگ و مشهودی در ظاهر شان نمایان خواهد کرد.این قطرات به میوه هایتان رنگ و جلای خاصی می بخشد و آنها را تازه تر و اشتها برانگیزتر جلوه میدهد..

 

پس زمینه های مناسب انتخاب کنید چرا که انتخاب پس زمینه اولین و مهم ترین نکته اساسی در هر نوع عکس برداری است. هدف شما این است که سوژه حالت برجسته ای روی پس زمینه داشته باشد و این کار را با کنتراست رنگی که بین پس زمینه و سوژه وجود دارد انجام می دهید. برای مثال، اگر شما می خواهید از برنج سفید عکس برداری کنید، طبیعتا نباید از بشقاب سفید استفاده کنید.

از تعادل رنگ سفید در عکس هایتان اطمینان حاصل کنید.به عنوان مثال اگر می خواهید از یک تکه گوشت عکس برداری کنید، بهتر است کاری کنید تا تصویر آن گرم تر به نظر برسد تا سرد. گوشت را با یک رنگ آبی در نظر بگیرد! این باعث می شود تصویر گوشت خیلی بد به نظر برسد.

استفاده از سه پایه را در الویت قرار دهید زیرا هنگام عکس برداری با نور طبیعی، ممکن است مجبور شوید از سرعت شاتر خیلی آهسته استفاده کنید، چرا که نه، بهتر است از یک دریچه دیافراگم کوچک مثل f11 استفاده کنید. برای عکس برداری با این روش از یک سه پایه استفاده کنید

                                                             .

توجه به جزییات را از یاد نبریم . ین کار از مشخصه های یک عکاس خوب است. وقتی می خواهید از یک غذا عکس بگیرید به دنبال اشتباهات کوچکی که باعث ایجاد اشتباه در انتقال اطلاعات می شوند، مثل کارد و چنگال و یا بشقاب های رنگی، باشید. شما باید تصویرتان را با همان توجه و دقتی که یک سرآشپز غذا را ارائه می کند بگیرید.

از نمای نزدیک عکاسی کنید. ایده خوبی است که با یک نمای نزدیک از غذا عکس برداری کنید، چون این کار باعث می شود تا بیننده احساس کند در حال تماشای یک بافت از غذا است. حتما تا به حال تصاویر نمای نزدیک غذاها را در مجلات دیده اید جایی که عکاس به قدری به سوژه نزدیک شده که دیگر اثری از بشقاب غذا وجود ندارد.

خلاقانه از زوایای مختلف عکس برداری کنید- فقط از نمای پایین بشقاب که یک روش قدیمی و کسل کننده است عکس برداری نکنید. سعی کنید از نمای طرفین و بالای سوژه نیز عکس برداری کنید و هر چه می توانید عکس های متفاوت بگیرید. مخصوصا اگر غذا را تکه تکه کرده اید گرفتن عکس از طرفین تاثیر بیشتری نسبت به عکس برداری از نمای بالا دارد

                                          .

۱۸ شهریور ۱۳۹۲ ۱۵:۵۲
تعداد بازدید : ۵,۲۹۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید